VIJAY IYER - COMPASSION

Artiest info
Website
facebook
Label : ECM
Distr. : Outhere Distr. Benelux
 

“Compassion” is de opvolger van Uneasy uit 2021 met dezelfde bezetting: Vijay Iyer op piano, Linda May Han Oh op contrabas en Tyshawn Sorey op drums. Dit is zijn twintigste album waarvan acht voor ECM, de Amerikaanse pianist Vijay Iyer (Rochester, 1971) is de zoon van Indiase immigranten. Hij nam op met Steve Coleman’s Five Elements, Roscoe Mitchell’s Note Factory, Wadada Leo Smith’s Golden Quartet, allen muzikanten die zich voornamelijk bewegen in de free jazz, maar hij nam ook op met de hiphopper Mike Ladd. Hij is ook politiek geëngageerd zoals mede blijkt uit het hier opgenomen “Arch” dat is gewijd aan de Zuid-Afrikaanse aartsbisschop Desmond Tutu. Het album opent met het titelnummer “Compassion” dat stil inzet met een ritselend bekken en zich dan langzaam ontvouwt tot een indrukwekkend muzikaal verhaal. In het eerder genoemde “Arch” ontspint zich een spannend duel tussen contrabas en piano, Linda May Han Oh weet uiterst smaakvolle klanken te ontlokken aan haar instrument, een schitterend nummer. “Overjoyed” is een nummer van Stevie Wonder, maar het is hier ook een eerbetoon aan Chick Corea die het nummer ook opnam.

Een heerlijke versie waar het speelplezier vanaf spat. Behalve dit nummerzijn er nog twee composities van anderen aanwezig, “Nonaah” van Roscoe Mitchell is pure free jazz met een spervuur van piano akkoorden en stuwend drummen van Tyshawn. De afsluiter is Free Spirits/ Drummer’s Song van John Stubblefield en Geri Allen, alweer een intrigerend muziekstuk waarin de drie muzikanten elkaar haarfijn aanvoelen en muzikaal perfect communiceren. Het valt moeilijk te zeggen welke composities van Iver er bovenuit steken, alles is van een dusdanig hoog niveau dat een beslissing niet valt te maken, in ieder geval heel apart is het typische “Ghostrumental” waarin de herhaalde piano aanslag zich vermengt met dreunende basakkoorden en driftig tromgeroffel. Ook het zachtaardige “Panegyric“ is min of meer a-typisch met het fraaie basspel dat zich als een muzikale wijnrank rond het pianospel van Iyer windt. Kortom het is a posteriori puur genieten van dit album, een aanrader eerste klas !

Jan van Leersum.